Fonyódligeti érdekeltségű lévén régóta izgatottam vártuk, hogy mikor fog megnyitni a Balaton-felvidék Nemzeti Park új Berek Világa Látogatóközpont kiállítása, és nagyon örültünk, hogy végre lehetőségünk nyílt megnézni. Az építkezés elején jöttek a hírek, hogy lesz itt a nádasba vezető pallós tanösvény és hasonló csodák, aztán jöttek a hírek, hogy az időközben feltárt szeméttelep felszámolása elvitte a pénzt, és tanösvény már biztos nem lesz, ezért végképp kíváncsiak voltunk, mi marad.

Összességében egy kedves, aranyos múzeum, amivel kb. félóra alatt végez az ember, cserébe az ára is kedvező.

Kiállítás felnőtteknek

A kiállítótér egyetlen terem mindösszesen, de ügyesen szólít meg egyszerre felnőttet és gyereket, helyit és idegent egyaránt.

Míg a gyerekek a foglalkoztatófalon tekergethetik a tekerendőket, nyitogatják a infoablakokat, amivel megismerkedhetnek a helyi növény- és állatvilág kulcsszereplőivel, addig a felnőttek az információs táblákon kaphatnak képet a Berek gazdasági és kulturális jelentőségével.

Nekem történelemrajongóként nagy kedvencem volt a környék földvárait bemutató rész. Ezek között is nagy örömmel fedeztem fel a Zarda-várat, ahol mi is jártunk.

Tovább haladva térben és időben döbbenetes ellentétet jelent a vidám híradós bejátszás a Berek lecsapolásáról és a KÖMI 401-es munkatáboráról szóló tábla. Eszerint jehovisták, feketézők, kulákok, nagypolgárok, csavargók, tolvajok építették itt a szocializmust. Hiába voltunk már Imremajorban, ahol még jobban szíven üti az embert a munkatábor emléke, mégis minden alkalommal megdöbbentő élmény, hogy derűs biciklizéseink helyszíne egykor vérrel és verejtékkel volt öntözve.

Kalandok gyerekeknek

Eközben a gyerekek vidáman nyomkodják a kapcsolókat, amik felkapcsolják az adott állat képét és a hozzá tartozó hangokat.

A tv-n egyébként több kisfilm is fut, a Berek világát mutatja be régen és most is. Hogy készül egy bödönhajó? Hogy alakult ki a Balaton egykori öbölből ez a rendkívül gazdag állat- és növényvilággal rendelkező mocsár? Régi és vadiúj filmek váltogatják egymást, bevallom, engem odaszegezett a babzsák-puffhoz, miközben kislánykám lelkesen memóriajátékozott a Berek jellegzetes virágaival, párosította össze az egyes állatokat nyomaikkal, és szórakozott az egyéb feladatokkal.

A legvicesebb elem mindkettőnknek a keresgélő volt. A földön egy szép nagy matricán járkálhat az ember, és közben szitakötőket, vízi poloskákat, egyéb ízeltlábúakat, békákat kell számlálgatni. Remélhetőleg ez sokáig meg fog maradni, és nem fog sérülni a látogatók taposásától.

Amúgy nem sok látogatóra számítottunk, sőt, bevallom, azt gondoltam, egyedül leszünk, de nem így volt: rajtunk kívül még két család és egy pár volt kíváncsi a Berek Világára ezen a szombati kánikulai délelőttön, amikor azt hittem, már mindenki a Balcsiban fürdik. 🙂

A környék

A Látogatóközpont nem csak az épületre korlátozódik, a környéken is kifejti a Nemzeti Park áldásos tevékenységét. 🙂 Ahogy mondtam, nagyon szeretünk a környéken biciklizni, sétálni, és legutóbb a gyerekek egy villanypásztor által körbehatárolt részre bukkantak. A központban kérdésünkre elmondták, hogy a villanypásztor az ott fészkelő mocsári teknősöket védi.

Ezen kívül a környezeti nevelés példája lehet a gondosan összeállított bogárhotel (más értelmét nem látom, hiszen itt pont találnak a bogarak elég rejteket maguknak).

Összességében szerintem nagyon kedves múzeum ez, de mindenképpen úgy ajánlom, hogy akár biciklivel, akár gyalog merészkedjünk is be kicsit a Berek mélyére (természetesen csak az utakon, és megfelelő időben – amikor a vadmalacok kicsik, mi nagy ívben kerüljük a Berek nádasait :-)) mert úgy kapunk még teljesebb képet a Berek fantasztikus világáról.

További információ árakról, nyitvatartásról a Balaton-felvidéki Nemzeti Park oldalán található.

Mit érdemes még a Berek Világa Látogatóközpont környékén felfedezni?

Boglár, Lelle és környékük

Fonyód és környéke

Balatonfenyves és a Berek

Beljebb Somogy megyébe

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és megnézheted fotóimat is.

Vagy olvass bele valamelyik könyvembe, a balatoni mondákat és legendákat összegyűjtő Csodák tavába, vagy az apróbbaknak szóló meseregényembe, amiben két balatoni tündérke egy régi legenda nyomába ered, hogy kiderítsék, hova tűntek az óriások, akiknek köszönhető a Balaton születése.  Itt meg is tudod rendelni, hogy legyen saját példányod is!