Hegyesd egyike a legkönnyebben megmászható tanúhegyeknek, de a vége azért rejteget némi izgalmat (a várromokon túl), ami pompás gyerekbarát túrává teszik. Azért babakocsival és a legapróbbakkal nem igazán ajánlott. De lássuk a hegyet!

A hegy megközelítése

Ez igazán nem nehéz feladat, több lehetőségünk is van rá. Az egyik, hogy Hegyesd településén a templom környékén lerakjuk autónkat, és a sárga jelen elindulunk. Mi így tettünk, és aztán meghökkenve láttuk, hogy amikor az út beér az erdőbe, ott egy pihenőhely parkolóval, asztalokkal, padokkal. Szóval végső soron idáig is bejöhetünk autóval, de mivel a túra olyan rövidke, ezért én mégis a településen való parkolást ajánlom. Már csak azért is, hogy utána kicsit sétáljunk még a faluban. Ráadásul túránk során a településre visszapillantva hangulatos látványban lesz részünk. Elképzelem, hogy később, amikor már belombosodnak a fák, még szebb lehet a nagy zöldből kikandikáló templomtorony.

A túra

Na, de most már induljunk neki a túrának! Ez talán még három kilométer sincs, ezért nyugodtan sétálhatunk kényelmes tempóban, megpihenhetünk – a bizony meredek – lépcsőfokokon, és megcsodálhatjuk az összes virágot, bogarat, lepkét – a társaság korától és érdeklődésétől függően.

Útközben táblák mutatják a hely geológiai, biológiai értékeit, illetve QR-kód segítségével megismerkedhetünk a vár történetével is, például a török hódítás meglehetősen cikis sztorijával (lásd később).

Az út legvége lesz azonban a legizgalmasabb – ahogy azt korábban ígértem. A csúcs teteje ugyanis bazaltsziklákból van, az ösvény ezeken a sziklákon vezet fel, legkönnyebben kézzel-lábbal tudunk ott felkapaszkodni. A gyerekek imádni fogják!

Ha aztán felértünk, hű meg há kiáltások kíséretében megcsodálhatjuk a panorámát. Akár az ott található távcsővel is.

A panorámán túl még láthatjuk a vár emlékének állító kis táblácskát is.

De mi is történt ezzel a várral, hogy alig pár követ látunk belőle?

Hegyesd várának története

A várat viszonylag szokványos módon a tatárjárás után építették, amikor is IV. Béla rájött, hogy a várak jelentik a túlélést a tatárokkal és hasonló hódítókkal szemben. Valószínűleg az Atyusz nemzetségnek köszönhetjük. Akik hamar kihaltak, ezután a királyhoz került. Ahogy teltek az évszázadok, jöttek-mentek a tulajdonosok, erről itt olvashatunk bővebben, ahol egyben képet kaphatunk arról is, hogy nézhetett ki. A falai állítólag olyan vékonyak voltak, hogy a törökök nem mertek szeles időben benne aludni.

De ha már a törököknél tartunk, bár a vár amúgy elég kicsi volt, csak gyalogságnak volt hely, a végvári láncolatban mégis fontos szerepe volt. Ezért aztán a törökök többször megostromolták. Sikertelenül. De aztán jött egy szép tavaszi nap, amikor is a szép tavaszi napot a várvédők néminemű alkohollal ünnepelték meg. A törökök sem voltak restek! Másnap a holtrészeg várvédőktől harc nélkül elfoglalták a várat. Ciki.

Annál is inkább mert ezzel megszakadt az az ominózus végvári láncolat, és igencsak sanyargatta a környéket fosztogatásaival Pajazit vajda. Egy ízben még arra is vetemedett, hogy több mint 20 embernek a fülét vasszeggel szögeztette egy fához. Azt sajnos nem sikerült kiderítenem, hogy a fülekhez tartoztak-e emberek, vagy előtte ezek el lettek távolítva tulajdonosaikról. De mindenképpen elég bizarrul hangzik. Szerencsére Pajazit vajda pórul járt. Párbajra hívta Gyulaffy Lászlót, Csobánc várkapitányát, aki úgy átszúrta már az első összecsapásnál a kopjával, hogy azt csak szekercével tudták kiverni a holttestből.

Ezek után a környékbeli magyar várkapitányok összefogtak, és sikerrel megostromolták a várat, majd lerombolták, hogy ne kerülhessen még egyszer török kézre.

Mi is lassan vártúránk végére érünk, és elindulunk lefelé a lépcsőkön.

Hegyesd települése

De ha már itt vagyunk, érdemes még egy kis sétát tenni a településen, mert szép tavat, bájos templomot és egyéb látnivalókat csodálhatunk meg.

Mit érdemes még Hegyesd közelében felfedezni?

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és megnézheted fotóimat is.

Vagy olvass bele valamelyik könyvembe, a balatoni mondákat és legendákat összegyűjtő Csodák tavába, vagy az apróbbaknak szóló meseregényembe, amiben két balatoni tündérke egy régi legenda nyomába ered, hogy kiderítsék, hova tűntek az óriások, akiknek köszönhető a Balaton születése.  Itt meg is tudod rendelni, hogy legyen saját példányod is!