Március a barlangok hónapja, ezért összegyűjtöttem 5 helyet a Balatonnál, ahol méltóképpen ünnepelhetjük a barlangok hónapját. Itt ráadásul azon is örvendezhetünk, hogy nem vagyunk ősemberek, és nem ezekben kell már élnünk. 🙂 Természetesen lelkes mesegyűjtőként nem tudom nem megemlíteni, hogy három barlang mondával is rendelkezik! Lássuk hát ezeket!

1. Csodabogyós barlang – Balatonederics

Igazi kalandvágyóknak ajánljuk a Csodabogyós barlangot, hiszen itt overallos-fejlámpás, vezetett túra során ismerhetjük meg a barlangot. A barlanghoz az út a Pele apó tanösvényen vezet (mintegy 40 percen át), és már a séta során is rengeteget megtudtunk a pelékről, csodabogyóról és persze a barlangról vezetőinktől.

A barlang maga a 7. legnagyobb és 7. legmélyebb barlang Magyarországon, összesen 6,5 km hosszúak a járatok és 150 méter mély. Ezek a számok azonban folyamatosan változnak, ugyanis jelenleg is gőzerővel zajlik a feltárás. A túra során számos helyen csúsztunk, létrákon másztunk, bepréseltük magunkat résekbe. Láttunk közben cseppköveket, gigantikus sziklákat, álpadlókat, denevéreket, és rengeteg érdekességet megtudtunk vezetőinktől.

Így például megismertük a Hegyek királynője és a kisegér történetét, amit két cseppkő ihletett, és a barlangászok találtak ki.

Overálos barlangászat

2. Tapolcai tavasbarlang

Szerintem kevesen vannak, akik még nem hallottak a Tapolcai tavasbarlangról, és kevesen vannak, akik még nem látogattak el oda, de azoknak már most szólok, hogy bakancslistás hely!

Általában nagy a tömeg, mi azonban szerencsés időben voltunk, ezért gyakorlatilag egyedül csónakáztunk a vizen, ami bármennyire is rövid, mégis felejthetetlen élmény.

Hasonlóan izgalmas volt a Látogatóközpont is, bár ahogy hallom, szerencsések voltunk a vezetőnkkel, mert nem mindenkit varázsolt el annyira, mint minket a bemutatása. De azért így is láthatunk lábunk alatt “úszó” barlangi búvárt, élethűen berendezett műbarlangot, mindenféle interaktív elemekkel felturbózott bemutatót, és az apróságok még egy kis vulkánba is bebújhatnak.

3. Vadlánlik – Keszthelyi hegység

Vadlánlikből több is akad a Keszthelyi hegységben, és bár a barlangi élmény itt visszafogottabb, cserébe a hozzá vezető kirándulás és a kapcsolódó monda kárpótol minket ezért.

A Vadlánlikakban ugyanis egykoron vadleányok éltek, akiknek derekán egyetlen kendő volt, keblüket csak aranyhajuk fedte, és gyönyörű énekükkel elcsábították a halászlegényeket a Szerelem-dombra, hogy aztán ne halljon róluk többé soha senkit. Húúú, izgi, nem? A balatoni szirének története itt olvasható…

Mi két Vadlánlikat is meglátogattunk, az egyik Gyenesdiás fölött van, a másik Nagygörbőtől nem messze, a Zala egyik csodájának tartott Bazalt-utcában. Egyik szebb, mint a másik…

Vadlánlik a Bazalt utcánál
Gyenesdiási Vadlánlik

4. Sárkánylik – Szent György-hegy

A Szent György-hegyen található Sárkánylik csak kívülről megtekinthető, de igazi geológiai érdekesség, hiszen jegesbarlang, vagyis, nyáron akár 20 fokkal is hidegebb lehet, mint a kinti levegő.

A földhözragadtabb emberek ezt mindenféle bazalttevékenységnek tulajdonítják, mi meserajongók azonban pontosan tudjuk, hogy ez egy sárkány műve, aki utolsó jeges lehelletével megfagyasztotta a barlangot.

5. Lóczy barlang – Balatonfüred

A Sárkánylikkal szemben a balatonfüredi Lóczy barlangba be lehet menni, sőt színes tematikájú látogatóközpont indítja a barlangi kalandot. A barlang egész kisgyerekekkel is szuper választás, északi parti kémünk egy 2 és egy fél éves gyerekkel járta be könnyedén.

Ehhez kapcsolódó mondát sajnos nem ismerek, cserébe földtörténeti sztorikat látunk a rétegződésekben.

Ti melyik barlangban jártatok már?

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi  Facebook   vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és megnézheted fotóimat is.

Vagy olvass bele valamelyik könyvembe, a balatoni mondákat és legendákat összegyűjtő Csodák tavába, vagy az apróbbaknak szóló meseregényembe, amiben két balatoni tündérke egy régi legenda nyomába ered, hogy kiderítsék, hova tűntek az óriások, akiknek köszönhető a Balaton születése.  Itt meg is tudod rendelni, hogy legyen saját példányod is!