A Folly Arborétum egy igazi kis édenkert a Badacsony mellett, így akár hűvösebb nyugalomra vágyunk a forró balatoni kánikulában, akár rosszabb idő esetén, vagy nyártól eltérő évszakokban egy kellemes sétára vágyunk, nem fogunk csalódni. Fényképes élménybeszámoló következik. 🙂

Mi egy forró nyári napon érkeztünk, a család egy része Fonyódról, másik része Balatonudvariból, korosztályt tekintve pedig 4 hónaptól 44 évig elég változatos képet mutattunk. És mindenki rettentően élvezte a Folly Arborétum csodáit!

Már a belépésnél is olyan szívélyesen fogadtak minket, hogy érződött: ez a hely egyre felkapottabb mivolta ellenére is megőrizte családias kedvességét. De hogyan is született meg ez a gyönyörű hely?

A Folly Arborétum története

Folly Gyula (1867-1915) pécsi orvos volt az, aki elsőként az 1900-as évek elején a hegyoldalba, az egykori cseres-kocsánytalan tölgyes állomány helyére egzótákat ültetett. A terület, amelyen a telepítést megkezdte, mindegy 0,4 hektár, amely ma is a gyűjtemény magját képezi. Olyan fajokat igyekezett összegyűjteni, amelyek jól hasznosítják a Balaton helyi mérséklő klímáját, és jól tűrik a szárazságot is. Elsősorban mediterrán származású és más világrészek hasonló adottságú területeinek növényeit ültette.

A két világháború közötti időszakban gyakorlatilag teljesen szünetelt az arborétum fejlesztése. Ezalatt a család – az édesapa iránti tiszteletből – igyekezett a kis arborétumot fenntartani. 1950-ben a családi birtok egy része állami tulajdonba és a Badacsonyi Állami Gazdaság kezelésébe került. Majd 1953-ban újra megkezdte az egzóták telepítését az alapító fia, Folly Gyula (1911-1979) közgazdász.

A Badacsonyi Állami Gazdaság több parcellát adott át a gyűjteményes kert bővítésére, amelyeken a szőlőt már régebben kivágták. Az átvett szőlőterületeken a telepítő munkát már az unoka, Folly Gyula (1943-2011) agrármérnök végezte. 1977-ben díszfaiskolát létesített a lakóház bejáratával szemben, amelynek bevételéből biztosította az arborétum egyre növekvő fenntartási költségeit.

Később a család az Arborétumot visszavásárolta az államtól, és 2010-ben már a negyedik generáció – Folly Réka és családja – is bekapcsolódott a munkálatokba. Az arborétum és a borászat fejlesztésével folytatják a több mint egy évszázados családi hagyományt.

Forrás

Séta a Folly Arborétum fenyvesei alatt

Sétánkra indulva megismerkedhetünk mamutfenyőkkel, kicsikkel és nagyokkal, természetesen mindenhol információs táblák igazítanak el a növénytan útvesztőiben.

A manapság olyan divatos lombkorona tanösvény itt sem maradhat el: atlasz cédrusok között sétálhatunk.

A kalandosabb kedvűek (mi) csúszdán hagyhatják el a tanösvényt, az idősebbek és városbéli puhányok tovább tudnak sétálni. 🙂

A tűlevelű fák elképesztő illatot árasztanak, alattuk sétálva, a kabócák hangját hallva mediterrán nyaralásaink hangulata árasztott el minket.

A meredek hegyoldal nem kifejezetten babakocsibarát, ezért családunk babakocsis tagját és édesapját a selyemakácok alatt hagytuk.

Mi pedig nekivágtunk a hegynek. Természetesen szigorúan a kalandosabb úton.

Na, persze a nehéz terep viszonylagos, a gyerekek kőről kőre ugrálva pillanatok alatt a kilátónál termettek.

A kilátó egy picinyke, a természetbe illő, organikus faalkotmány, egyszerre nagyjából egy család befogadására képes (ezért érdemes korán érkezni, hogy még ne legyenek sokan).

Innen aztán káprázatos kilátás nyílik a Balatonra. Szemközt látható Fonyód két ikerhegye a kilátókkal.

Jobbra a Badacsony festői vonalai és öble.

Visszafelé, amikor már nem hajtott az ismeretlen legyőzése, jobban el tudtunk mélyülni a növények megcsodálásában.

No, és persze megtaláltuk az elmaradhatatlan szelfipontot is.

Kicsiknek

Ahogy említettem, családunk több gyermekkel érkezett, és míg a legkisebb a babakocsi nyugalmát élvezte, a nagyobbak egyből felfedezték a számukra kialakított játszóteret.

Ezek az eszközök igencsak eltérnek a megszokott EU-szabvány játszóterek eléggé egyforma csúszdás váraitól, volt itt mókuskerék, házikó, csúszka, pókos hinta, körhinta. Nincs túl sok játék, de mivel mi korán érkeztünk, a gyerekek probléma nélkül ki tudták ezeket használni. Később elképzelhető, hogy torlódás alakulhat ki. Miközben a gyerek hatalmas kacagások között hajtja a mókuskereket (és esik ki belőle időről időre), mi tovább gyönyörködhetünk a növények harmóniájában.

Vagy akár megpihenhetünk a hangulatos pihenők egyikében…

…vagy másikában.

Ha párunkkal érkezünk, átadhatjuk magunkat a romantikus hangulatnak.

Gasztroélmények

Ha aztán a nagy melegben kitikkadunk, jól fog esni egy hűsítő. Nálunk a gyerekek és apukák stílusosan fenyőrügyszirupot ittak (nekünk is van ám családi receptünk!), az anyukák levendulás spritzet. De persze választhatunk a Folly Borászat boraiból is.

Közben egy percig sem tévesztettük szem elől a kilátást. Így fedeztük fel a XVIII. században épült Szent Iván kápolnát Ábrahámhegyen.

Aztán ha már úgyis ebédidőnél jártunk, gondoltuk, megkóstoljuk a konyha remekeit is. Bár erre kicsit várni kellett, azért nem csalódtunk.

Mindenkinek jó szívvel ajánlom egy könnyű sétára, hangulatos kikapcsolódásra ezt a  Folly család által megálmodott és megvalósított balatoni édenkertet.

Hasznos információ: A megközelítés és a távozás a szűk utak miatt nem egyszerű, ezért mindenképp tanácsos a Folly Arborétum leírását követni.

Mit érdemes még a Folly Arborétum környékén felfedezni?

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és úgy általánosságban a balatoni hangulathoz, életérzéshez.