Zalakaros alapból a fürdőjéről nevezetes, de azért ha unjuk már kicsit a hullámmedence-csúszda-sodrófolyosó-életérzést, érdemes kicsit kicibálni a kölyköket a vízből. Életkortól függően gyönyörű kirándulásokat tehetünk a környéken. Ebből mutatunk be négy különböző szintűt.

Első szint – ovisokkal: Éger tanösvény

A kalandos életű Termál-tónál, ami 2018-ban egyszercsak hipp-hopp eltűnt, találjuk az Éger tanösvényt. Valójában nemcsak az Éger tanösvény nagy élmény, hanem az egész környezet. Amikor mi ott jártunk, a tavat már majdnem feltöltötték, de még munkagépekkel együtt is látszódott, mennyire gyönyörű hely. A játszótér nagyobb gyerekeknek is élmény, a kőből és bokorból készült labirintus egyszer, ha jobban megnő és besűrűsödik, szintén izgalmas játék, a vízi tipegőről nem is beszélve. Van egy óriási csúszda is, amire mi azt hittük, már a fürdő része, meg sem közelítettük, ki ne hagyjátok!

img_20191102_161429.jpgDe térjünk rá a tanösvényre!

A Termál-tó mögötti égerligetben épült az ösvény, amit valójában 20-30 perc alatt be lehet járni – a gyerek türelmének és érdeklődésének függvényében. A fapallókon sétálva (vagy kiselefántként dübörögve, rohangászva) járhatjuk végig az egyes állomásokat, melyek a környező élővilágot mutatják be.

Az elején található tájékoztató táblán máris megismerkedhetünk Tőzike tündérrel, akivel később 3D változatban is találkozhatunk, így remek közös fotók készülhetnek vele.

Az állomások feladatai igazán színesek, forgathatóak, felnyithatóak, de a legkülönlegesebbek kétségkívül a satírozótáblák. Ezekbe a kőlapokba különböző állatok képét vésték olyan módon, hogy ne lehessen nagyon felismerni. Ha viszont egy A4-es lapot helyezünk rá és grafitceruzával átsatírozzuk, kirajzolódnak a figurák. Mondanom sem kell, hogy nálunk ezek egyike sem volt fellelhető, mert bár ismerősünktől megkaptuk a tippet, hogy papír és írószer legyen nálunk, természetesen a felfedező táska állandó kelléke, egy apró, de annál vastagabb füzetke volt csak papír gyanánt, amibe kis felfedezőpalántáim felfedezéseiket jegyzik fel. Bukta. 🙂 Nálatok legyen A4-es papír és ceruza! 😉

Második szint kisiskolásokkal: Csiga-túra tanösvény

Ez a tanösvény már sokkal inkább erdei élményt nyújt, persze ovisok is élvezhetik, nekik viszont majd fel kell olvasgatni a feladatokat. A szépen gondozott ösvény fatáblái is interaktívak, nyitogatható, csukogatható, tekergethető feladatokkal.

Sőt még egy napelemmel működő hangos tábla is van, ahol a madarak hangjával lehet megismerkedni. Nekünk mostanában a kirándulásaink valahogy mindig esős, borús időben történtek – szerintem emiatt nem működhetett a dolog. Nem volt elég fény a napelemnek a sűrű lombok alatt.

A tanösvény egyébként azért volt még érdekes, mert nemcsak az erdőről szólt, de az erdő hasznosításáról, életünkben betöltött szerepéről is, ami elég ritkán témája az efféle tanösvényeknek. No, meg voltak izgi pihenőpadok. 🙂

A végén pedig egy kilátótoronyba is felkapaszkodhatunk, ahol pazar kilátás tárul szemünk elé: a zalakarosi fürdőtől a Badacsonyig mindent láthatunk.  img_20191023_212342.jpg

Harmadik szint: a nagybakónaki Kőszikla-szurdok

A nagybakónaki Kőszikla-szurdok kilométerben szintén nem megerőltető, mindössze 3-4 kilométer, de nehézségben azért jelentősen meghaladja a két előző túrát. Viszont élményben is.

Zalakarostól 17 kilométerre található Nagybakónak, ahonnan könnyű erdei séta vezet a szurdokhoz. A szurdok maga nincs egy kilométer hosszú sem, de a csúszós út, köveken, fákon, létrákon való átmászás miatt sokkal hosszabbnak és izgalmasabbnak tűnik. Ráadásul a különleges mikroklíma miatt páfrányokkal,ciklámennel is találkozunk, valamint olyan különleges geológiai képződményekkel, mint a könnyező sziklák. Persze a gyerekeknek úgyis a létrák lesznek a legizgibbek. 🙂

A túra végén pedig érdemes megpihenni kicsit a Nagybakónaki Energiaparkban, ahol két forrás, kellemes piknikezőhely és két egymást keresztező Szent György-vonal is található. Innen az energetizáló hatás.

Negyedik szint. A legmagasabb szint. De tényleg: a kaszói lombkorona-tanösvény

A kaszói lombkorona-tanösvény kicsit messzebb van, mintegy 40 kilométerre Zalakarostól, de ha a városban nyaralunk, semmiképp sem szabad kihagyni ezt a kitérőt! Minden korosztálynak ajánlott, aki megbirkózik 10 méternyi lépcsővel.

Az interaktív természetismertetés persze itt is kötelező elem, és a tanösvények sima tábláihoz szokott lelkem itt is le volt nyűgözve a feladatok ötletességétől, sokszínűségétől, a kivitelezés igényességétől. Áltávcsövek és a lombok között elrejtett állatképek fokozták az izgalmakat.

Ezzel szemben családomat a magasság és az ezzel járó szokatlan perspektíva fogta meg. Ízlések és pofonok.

Mindegy tehát, hogy ovissal vagy iskolással, vagy esetleg gyerek nélkül vagyunk, biztos, hogy a zalai dombok között mindenki megtalálja a saját személyéhez igazított erdei élményt.

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és úgy általánosságban a balatoni hangulathoz, életérzéshez.