Tihanyt senkinek sem kell bemutatni: ki ne ismerné az apátság messziről látható jellegzetes épületét, ki ne hallott volna a legendás levendulásokról? Mégis van számos hely Tihany környékén, amiről kevesen hallottak. Ezek közé tartozik a tihanyi gejzírkúpokhoz vezető túraútvonal is. Ideális kiránduló célpont ugrabugra gyerekekkel, ezért hát irány a gejzírkúpok világa!

Ürgék földjén

Húsvét vasárnap céloztuk meg Tihanyt, és mielőtt bárki megkérdezné, hogy tömegektől irtózó családként hogy juthat ilyen dőreség az eszünkbe, mindenkit megnyugtatok, hogy a tömegektől eltérően korán reggel indultunk útnak, és amikor azok ellepték Tihany parkolóit, mi már javában Balatonudvari felé robogtunk a nagy családi húsvéti ünnepre.

A Levendula-háznál parkoltunk le (a még lényegében üres parkolóban), és a Belső-tó partján indultunk el. Itt rögvest meg is álltunk egy hosszabb pihenőre, ugyanis ez a mező tele van ürgékkel. A korai időpontnak köszönhetően még nemigen akadtak emberek a környéken, ezért remekül meg lehetett figyelni az itt-ott felbukkanó állatkákat. A fotózásnál azért egyet kellett értenünk Petőfivel, hogy hű, mi fürge! 🙂 De azért sikerült pár aranyos képet lőnünk róluk.

Gejzírek nyomában

Ezután a szürkemarhák kerítésénél balra fordulva felmentünk a sárga kereszttel jelzett turistaútra a gejzírkúpok megközelítéséhez. Egyébként rendkívül jól ki van táblázva a túraútvonal, nemcsak a jelek, de a táblák is segítettek abban, hogy megtaláljuk a helyes útirányt. Elsőként a Hármashegyi-kúpot értük el, ahonnan gyönyörű kilátás nylíik a környékre. A Belső-tó kék volt, a Balaton türkiz, láttunk szürkemarhákat, az Őrtorony-kilátót, az apátságot. És az eligazító táblákon még a gejzírkúpok kialakulásával is megismerkedhettünk. Ezeket egyébként a vulkáni utóműködésnek köszönheti Tihany.

Következő célpontunk a leghíresebb gejzírkúp, az Aranyház. Ez nevét a sziklákat borító sárga zúzmóról kapta, ami miatt messzire aranylik. Kétségkívül ez a leglátványosabb, itt lehet a legjobbakat mászkálni, ugrabugrálni, és még egy csinos kis barlangot is rejtenek a sziklák.

Ezután letérve a sárga keresztről tettünk egy kitérőt a zöld barlang jelen. Így rábukkantunk egy kis épített barlangban rejtőző mini kőkiállításra, és további gejzírkúpok sorára, például a Borsókövesre és a Kalapos-kúpra. Ez utóbbinak az az érdekessége, hogy apró sziklákon nyugszik egy hatalmas. Az alsóbb, puhább kövek ugyanis jobban erodálódnak, míg a felső nem, ennek köszönheti gomba alakját, ezért geológiai neve gombaszikla. De úgy látszik, a nép mégis inkább kalapot látott meg benne.

A túraútvonalon továbbra sem csak a sziklák jelentették az egyetlen izgalmat. Az ürgék után a sziklák között számos gyík örvendeztette meg a gyerekeket. Ezek a zöld gyíkok – mily különös – feltűnő zöld pikkelyeikről kapták nevüket. Párzási időszakban pedig gyönyörű türkizkék lesz nyakuk.

Következő kúpunk az Átjáró-kúp nevet kapta. Merthogy át lehet járni rajta. Nosza, mi is így tettünk.

Vigyázat, törióra következik! 🙂

Visszatérve a sárga keresztre tovább indultunk a Hálóáteresztő felé, majd további gejzírkúpok érintésével megcéloztuk kirándulásunk utolsó célpontját, az újlaki templomromot. Ehhez kicsit lejjebb kellett ereszkedni a hegyen, lényegében majdnem elértük a Balatont. Az újlaki templom egyébként az Újlak nevű révészfalu kicsiny temploma volt, és a XII-XIII. században épült. Sajnos a környéke eléggé elhanyagolt, gazos, de természetesen ez az igazi felfedezőket nem rettentheti vissza attól, hogy rögtön felmásszanak a romokra. 🙂

A templom után leereszkedtünk az aszfaltútig, majd ezen haladva visszasétáltunk a parkolóhoz (persze erdei utakon is vissza lehet térni). A túra összesen 6 kilométer hosszú volt, és igazán nem megerőltető, ezért mindenkinek, kisgyerekes családoknak is jó szívvel ajánljuk.

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és úgy általánosságban a balatoni hangulathoz, életérzéshez.

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz a MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és megnézheted fotóimat is.

Vagy olvass bele mesekönyvembe, amiben két balatoni tündérke egy régi legenda nyomába ered, hogy kiderítsék, hova tűntek az óriások, akiknek köszönhető a Balaton születése.  Itt meg is tudod rendelni, hogy legyen saját példányod is!