A nyári balatoni nyüzsgés idején időnként jól esik kicsit megállni, elmélyülni a csendben, elhagyni a hangos, pezsgő strandokat, lüktető nyaralóvárosokat. Ehhez nyújt segítséget vallástól függetlenül egy különleges hangulatú hely Balatonkeresztúron: a Rabten Tashi Ling Magyar Tibeti Központ. Íme a balatonkeresztúri sztúpa és környéke.

A Tibeti Központ

A Google maps alapján könnyen megtaláltuk a helyet, és autónkat leparkolva indultunk felfedezni a központot. Egy lélekkel sem találkoztunk teljes ott tartózkodásunk ideje alatt, így csupán a korábbi netes keresgéléseim és a bejáratnál álló tábla nyújtott némi információt a látottakról.

Ebből megtudtuk, hogy amikor 2000-ben létrehozták a központot, ezzel két embernek állítottak egyszerre emléket. Az egyik “Gese Rabten, az első Tibetből származó személy, aki népének kultúráját elhozta Nyugatra, és 1974-ben Svájcban kolostort alapított.”

A másik személy pedig nem más, mint Kőrösi Csoma Sándor, aki viszont első európaiként tanulmányozta a tibeti kultúrát a Himaláján átkelve. Ennek a nagyszerű embernek bronzszobrát rögtön megtaláltuk. Érdemes itt kicsit megállni, és átgondolni, mit tett ez a hőslelkű, mégis alázatos magyar.

Gyerekkorom egyik nagy könyvélménye volt Dávid Antal Szolgadiák című regénye, ami Kőrösi Csoma Sándor nagyenyedi éveit dolgozta fel. A szegény fiú a kollégiumban szolgálni kényszerült a gazdagabb diákokat, hogy így teremtse elő tandíját, és közben tűrte a gúnyolódásokat, ugráltatást szó nélkül. Már akkor megvolt benne az az alázat és kötelességtudat, ami aztán oda vezetett, hogy lényegében pénz nélkül, gyalogszerrel induljon el álmát, az Ázsiában maradt magyarokat megkeresni. És ott volt az alázat és kötelességtudat benne, amikor a dermesztő himalájai hidegben gyapjútakarókba burkolózva, csupán jakvajas teán élve megalkotta a mind a mai napig utolérhetetlen tibeti-angol szótárt és nyelvtant, ami a világ legnagyobb tudósai közé emelte őt. És a budhisták által is mélyen tisztelt emberré.

A szobor mellett találjuk a templomot, ahol tábla figyelmeztet arra, hogy cipőnket vegyük le. Így is tettünk, és beléptünk a házba, ami kívülről ugyanolyan, mint az összes többi. Belül azonban egészen más, és nagyon sajnáltuk, hogy nem kértünk előzetesen idegenvezetést, hogy jobban megértsük, mit is látunk, kik azok az emberek, akik a fényképeken szerepelnek. A templom hangulata azonban így is magával ragad mindenkit, aki kicsit is fogékony más kultúrákra.

A környék

A templomból kilépve sétálni kezdtünk a házak között, amik egyébként kibérelhető vendégházak. Közöttük mindenhol gyönyörű vadvirágos mező, aminek rövidre vágott verziója az ösvények. Ahogy sétálgattunk, megfogott minket a béke, a csönd, a nyugalom.

Milyen mézillat van! – kiáltott fel fiam. Igen, a vadvirágos nyári mező illatát éreztük, ami oly sok mai gyereknek már ismeretlen a szépen vágott gyepek világában.

Felsétáltunk és leültünk a sztúpához, onnan néztük a mezőt, a szőlőt, egy nádfedeles parasztházat, néztük a Balatont, a Badacsonyt, a túlpart többi kék hegyét, néztük, ahogy a Kékszalag egy gyönyörű vitorlása beúszott a képbe.

Milyen jól kiválasztották ezt a dombot! Aki erre látogat, az rögtön megérti, miért tudja ez a varázslatos hely megvalósítani célját, a meditációt, a csendes visszavonulást. A harmadik célt, a tibeti kultúrával való megismerekedést mi egy későbbi időre halasztottuk. Például akkorra, amikor évente kétszer tanítók segítségével lehet mélyebben megismerni a budhista tanokat.

A Központ egyébként március 15-től október 15-ig fogad látogatókat, naponta kétszer imádságba is be lehet kapcsolódni.

De akár érdekel valakit a tibeti kultúra, a buddhizmus, akár nem, ezt a helyet vallástól függetlenül mindenkinek érdemes felkeresni, aki egy kis csöndre, nyugalomra, békére vágyik a hangos balatoni nyárban.

Mit érdemes még a balatonkeresztúri sztúpa környékén felfedezni?

Ha tetszett, amit olvastál, gyere és csatlakozz a MinaVidi Facebook  vagy Instagram oldalához, vagy maradj itt a blogon, ahol további ötleteket találsz balatoni kirándulásokhozegyütt töltött időhözmeséléshez és megnézheted fotóimat is.

Vagy olvass bele mesekönyvembe, amiben két balatoni tündérke egy régi legenda nyomába ered, hogy kiderítsék, hova tűntek az óriások, akiknek köszönhető a Balaton születése.  Itt meg is tudod rendelni, hogy legyen saját példányod is!